Ollio: bland mattor och monster

ollio_11

Ollio och 3kta, 2008.

Graffiti och beställningskonst. Den produktive Ollio, Jonathan Josefsson, blandar och ger.  Nyligen avslutade han ”Graffiti på Kvarnen” i Söderhamn och den 16 maj öppnar han en ny utställning i Munkfors. Bra läge att ställa några frågor alltså. 

Hur kom det sig att du började med konst, och med konst på gatan? 
Jag började måla graff när jag gick sista året på gymnasiet, jag var 16-17 år och tänkte från början bara måla caracters. Jag hade lånat lite grafftidningar från en skolkompis och höll på i flera år innan jag väl började på riktigt. Sedan rullade det på som mest när jag flyttade hemifrån och bodde med Soul. Vi målade mycket båda två. I och med graffen blev jag mer och mer intresserad av att måla och skissa. Jag bestämde mig för att söka till en förberedande konstskola. Jag kom in där och sen har det bara rullat på. Jag hade ingen plan att jobba som konstnär från början, men idag känns det helt grymt.

ollio_9

C-work för NK.

Vad har du för influenser?
Från början var det tidiga UP och Xplicit grafx som jag hade som inspiration. Mina favoriter då var Puppet, Skil, Mode2, Pike, Dwane, NIRR crew, UMA crew med flera. På senare år har jag varit mest intresserad av mer experimentell graffiti, fast det ska fortfarande helst vara måleri. Jag diggar bland annat OsGemeos, Blu, 3kta, Kropp, Tele och HuskmitNavn. Sedan finns det massor av annat som influerar mig utanför graffvärlden. Den senaste tiden har jag snöat in på grymma serietecknare som Moebius, Loisel och en andra fantasy- och science fiction tecknare.

ollio_81

Lumor och de tre kungarna från västerlamdet. 2 new ways of hiphop

Den utställning ni kör nu – berätta lite om den…
Vi blev inbjudna på var sitt håll utan att egentligen känna varandra från början. LovetoBurn hade en många tavlor färdiga och jag hade mina mattor. Sen utvecklades resten därifrån. Vi hade båda massor av teckningar som vi ramade in och blandade ihop. Vi målade också en fet graffvägg inne i galleriet tillsammans. Jag målade även en vägg med markers.

ollio_7

Birdzilla, Kvarnen, Söderhamn.

Jag tycker du har en skön och personlig stil – hur skulle du själv beskriva det du gör?
Jag känner mig lite splittrad i min stil. Delvis är jag inne på att göra mycket figurativa målningar med landskap och figurer och monster. Sedan håller jag även på med en massa abstrakta experiment med massor av färg. Mattorna är ett exempel på det abstrakta, och där det har funkat riktigt bra. Jag gillar båda stilarna och det är kul att kunna växla lite beroende på vad jag skall göra. Det finns en linje som ligger till grund för allt jag gör och det är skissandet. Jag har alltid en skissbok med mig vart jag än är, och det är i den boken som de flesta idéer och konstverk börjar.

ollio_13ollio_14

Ur skissblocket: Two of the GoCC guerillamen.

Du gör många olika saker. Vad är det som skiljer arbete på gatan med sådant som gallerijobb, mattor och t-shirts?
Vintertid gör jag nästan ingenting utomhus. Då jobbar jag i ateljén istället. Jag skissar mycket, oftast någon gång per dag. Jag försöker att kontinuerligt måla tavlor, men det går lite upp och ner beroende på om jag har mycket annat att göra. Jag har tuftat mycket mattor senaste året. Jag har precis gjort färdigt en 30 meter lång matta som är en utsmyckning till en skola i Värmland. Den har tagit mig ett halvår att göra. Sedan gör jag olika utställningar, ibland med målningar direkt i galleriet, ibland med färdiga mattor och tavlor. Jag har också kommit igång med att screentrycka en hel del den här vintern. Det har blivit ett femtiotal t-shirts. Det varmare halvåret passar jag på att bränna av ett gäng väggar utomhus och det brukar vara det fetaste.

ollio_41

T-shirt. Screen-print.

Hur kom du in på textil?
Jag höll på att söka till alla konsthögskolor i Sverige och det var jävligt jobbigt. En tjejkompis gick textilkonst på HDK och övertalade mig att söka dit med och jag kom bara in där. Jag bestämde mig för att testa ett år. Det visade sig vara en grym utbildning och det blev fem mycket givande år.

ollio_15

Textil.

Du verkar grymt produktiv. Hur får du tid? Och hur är det med idéer, finns de hela tiden?
Jag har massor av idéer men dåligt med tid. Jag hinner kanske med en tredjedel av det jag skulle vilja göra. Men jag försöker hålla lite distans till det där för att inte bli stressad. Jag har två barn med min flickvän och det tar mycket tid. Men just nu jobbar jag heltid som frilansade konstnär och försöker jobba 40 timmar i veckan. Det är rätt mycket tid.

ollio_16

Kommersen, Göteborg, 2008.

Du samarbetar ofta med andra…
Det är väldigt kul att samarbeta, delvis på grund av det sociala men jag får också inspiration och nya infall på mitt eget arbete när det sätts ihop med någon annans. Jag har gjort flera lyckade grejer med 3kta. Vi arbetar ganska lika och och gör rätt mycket ihop. Andra bra partners är Camilla Boström, Daniel Rehn, Blue och Mike. Graffitimålare är ganska så öppna för samarbeten ochdet tror jag är rätt unikt inom bildkonstvärlden. Det senaste samarbetet var med Lovetoburn på Kvarnen i Söderhamn.

ollio_18

Abstract monster.

Hur är ”gatukonstscenen” i Göteborg? Jag har noll koll…
Jag har också noll koll. Vi är ett gäng föredettingar som träffas och skissar regelbundet. Vi försöker väl hänga med och vara lite produktiva, men jag vet inte så mycket om andra.

ollio_6

Ollio, Röda sten, 2008.

Du förespråkar lagliga väggar, läste jag någonstans. Varför?
Jag tycker det är självklart att man ska låta folk måla om de vill det. Och får folket inte måla var de vill så ge dem åtminstone några väggar att uttrycka sig på. Jag tycker det borde vara en del av yttrandefriheten att även få måla vad man vill offentligt. En laglig vägg skapar också en bra mötesplats mellan graffitimålarna och andra personer. Då man kan prata om graffiti och se att de flesta graffitimålare är ganska ofarliga killar och tjejer.

ollio_12

Ollio, 3kta och Mike på truckstop alaska.

Du gör en del offentliga utsmyckningar. Hur har du ramlat in på det?
Det är det jag helst av allt vill göra som konstnär. Det är ungefär samma sak som att göra en graffmålning fast det tar lite längre tid och krävs lite mer planering. Det som är riktigt fett är ju att de flesta offentliga utsmyckningar får sitta kvar i decennier.

ollio_1

Forshaga Lärcenter.

Vad har du lärt dig och tagit med från dina år som graffare?
Framförallt snabbheten och storleken. Jag gillar att jobba snabbt, gärna med lite tidspress och så stort som möjligt. Sedan har jag lärt mig att fixa material gratis vilket är väldigt bra. Till exempel skulle jag aldrig köpa en burk rollerfärg, det finns det i överflöd av i vårt samhälle. Sprayfärg är det som är svårt att lösa, men en klassiker är ju att ”man får lite över från lagliga jobb”, hehe.

ollio_3

Toys, Ollio och Mabe 2003.

En klassiker: du är ju graffitimålare och samtidigt ”etablerad” konstnär. Finns det några utmaningar där?
Man kan säga att jag har gått lite i baklås. Jag tror jag skulle få en del problem om jag knasade och säkert förlora en hel del av mina jobb om det skulle bli något av det. Idag skulle jag aldrig köra en Ollio piece eller tag olagligt, det namnet är så stekt, men man kan ju köra lite med andra namn.

ollio_5

Ur skissblocket.

Ok, vem är Ollio, egentligen?
En tvåbarnsfar som bor med sin familj i majorna. Jobbar som konstnär. Gillar vegomat, folköl och reggae.

Etiketter: ,