Smidiga och snygga stenciler med Hop Louie

hop_louie_stencil_1

Min första stencil såg ut som skit. Men övning ger färdighet så lägg inte för mycket kraft på det allra första försöket. Du övar snabbt upp dig och redan din andra blir mycket bättre. När du gjort några stenciler märker du också att det är det idé och form som kräver mest tid och tanke. Innan du börjar kan det vara klokt att kolla in vad andra har gjort. På webben finns det en uppsjö med gallerier och Stencil Revolution är en bra start.

SKAPA ETT MOTIV

En fin sak med stencilen är att den kan vara väldigt enkel eller väldigt avancerad. Du väljer själv nivå, men mitt tips är att börja med ett förenklat motiv med hög kontrast och klara konturer. Motivet skapar du på det sätt som passar dig bäst. Det kan hämtas från en bild eller ett foto, ritas för hand, kopieras eller tas fram i en dator. Det finns puritaner som tycker det är mer ”äkta” att jobba utan dator, men för mig har program som Photoshop och Illustrator underlättat mycket och så här fixar jag motivet till en mall för ett lager färg i Photoshop:

Bild 1
Steg 1. Öppna bilden du vill göra om till stencil. Gå in på ”Image – Image size” och se till att resolutionen är 300 pixlar/inch. Annars blir den onödigt pixlig när du börjar redigera den

Bild 2
Steg 2. Gör bilden svartvit genom att välja ”Image – Mode – Grayscale”. I Adobe CS3 och framåt kan du också välja ”Image – Adjustments – Black & White”.

Bild_3
Steg 3.1. När din bild är svartvit är det dags att höja kontrasten för att få bort alla gråtoner. ”Välj Image – Mode – Brightness / Contrast” och dra upp ”Contrast” till 100 procent. Sedan ställer du in ”Brightness” efter vad som passar ditt motiv.

Bild_4
Steg 3.2. Du kanske får göra om detta steg några gånger för att bli av med alla gråtoner. Du ska få till en bild där allt antingen är svart eller vitt. Man kan förstås också välja ”Image – Adjustments – Threshold”, men jag tycker inte att man har lika stor kontroll över bilden då.

Bild_5
Steg 4.1 Nu är det dags att förenkla bilden och sätta din personliga prägel på den. Gör det genom att sudda bort allt som inte ska vara där och fyll i där det behövs. Hur mycket du behöver göra varierar från bild till bild, men tänk att du ska kunna skära ut det svarta med en kniv så att allt som är ”för litet” måste bort. Ju rakare och enklare streck du har desto bättre, åtminstone i början av ditt stencilskärande. För min del är det detta steg som tar längst tid och det som jag lägger ner mest tid på, förutom att hitta ett motiv jag vill använda så klart.

Bild_6
Steg 4.2.

Bild_7
Steg 5.1. Nu är det dags att göra broar, eller bryggor som många kallar dem. För att undvika att skära bort viktiga delar i din stencil som finns i till exempel runda delar så är det viktigt att du är noga med detta. Broarna håller ihop detaljer i stencilen helt enkelt. Det som är markerat rött på min bild (5.1) skulle, om jag skar bort det svarta, bara bli svart om jag inte fixade till broar först.

Bild_8
Steg 5.2.

Bild_9
Steg 6. Nu är din stencil klar att skriva ut. Spara den som ett lager och skriv ut den i den storlek du vill ha den.

MATERIAL

Använd ett material som är starkt, men som inte är för svårt att skära i. Det ska vara tillräckligt tunt för att få fram detaljer. En del använder reklamskyltar, andra pizzakartong eller löpsedels- och overheadplast. De senare fungerar bra för mindre mallar. Material går att köpa hos välsorterade pappershandlare, men det är inte lika kul som att hitta det gratis. Valet av material handlar också om hur länge du vill kunna använda din mall. En tunn pappersmall kan du använda några få gånger. Väljer du stabilare papper, kartong, eller plast håller den längre. Jag tycker man kan experimentera lite. Det bästa materialet är säkert inte hittat ännu.

FÖRSTORA MOTIVET

overhead_1

Jag skriver ut mina motiv rätt små och kopierar dem på overheadplast. Kom ihåg att kolla att overheadplasten är gjord för rätt typ av skrivare eller kopiator. Fel sorts plast kan nämligen smälta. Har du en projektor till din dator går allt detta ännu smidigare. Du kan även dela upp motivet i ditt program och skriva ut det i flera delar som du skriver ut och tejpar ihop (för att sedan limma på ditt material).

overhead_2

För att få en större mall tejpar jag ihop pappskivor. Gaffatejp är både flexibelt och starkt. Tre A1 skivor ger en mall ungefär lika lång som en fullvuxen människa. Jag gillar tunn papp, men den får inte vara alltför tunn eftersom den ska tåla att vikas ihop och transporteras.

overhead_3

Jag tejpar sedan fast pappen på väggen, sätter igång overheadprojektorn och justerar den så att motivet får plats på pappen. Se till att motivet inte går ut för långt ut på kanterna så håller stencilen bättre när du skurit ut den.

overhead_4

Därefter kalkerar jag enkelt av motivet med en penna.

Du kan även skriva ut och limma fast motivet på det material du ska skära i. På det sättet kan du göra exakta motiv, även om det kan ta lite tid. Om du gör det, tänk på att ha lim på baksidan av hela motivet och låt det alltid torka ordentligt. Det är jobbigt när det lossnar och du inte längre vet var du ska skära. Tapetklister fungerar bra. Sprejlim är min favorit, men dyrt. Limstift kan fungera, men är opålitligt och kan släppa mitt i arbetet.

SKÄR UT MALLEN

Skaffa dig en skalpell, mattkniv eller en så kallad brytbladskniv. Jag använder en mindre variant av brytbladskniv där jag själv matar fram nya blad. De som finns i storpack på stormarknader fungerar bra och är billiga. Då gör det inte så mycket om jag slarvar bort en eller annan.

Se till att ha ett stabilt underlag att skära mot. Både skärbräda och skärmatta fungerar, fast den tidigare använder du bara tills du provat en skärmatta. Kniven varken fastnar eller går igenom och efter ett tag blir skärmattan en kär vän. Du måste koncentrera dig på var du ska skära. En stencil tar längre tid att få färdig än vad man tror. Jag har ofta ont i fingrarna i dagar efteråt. Men det går över. Ju vassare kniv, desto skönare är den att skära med. Jag använder hellre många billiga knivar än en dyr. Bryt av spetsen med en tång så fort den känns det minsta slö.

Skära_mall

Skär så noga du kan efter konturerna på ditt motiv och var hela tiden beredd på att du måste improvisera och spontanskapa en bro eller brygga. Eller så improviserar du inte, men trippelkollar dina bryggor innan du börjar skära.

overhead_5

En stor stencil är enklare att skära ut än en mindre. Varje detalj blir mindre pillig och det är enklare att se vad motivet föreställer. Börja därför med minst A3. Du kan dela upp motivet i två delar och skriva ut dem på var sitt A4 som du sätter ihop. Eller så skriver du ut motivet på ett A4 och förstorar till A3 i en kopiator. En stor mall kan du antingen dela upp i flera små mallar som du sen målar upp en i taget, eller så gör du som jag och tejpar ihop alla pappskivor till en stor som du sedan viker ihop.

overhead_6

TESTA DIN MALL

När du skurit klart provar du mallen genom att spreja den mot en bit papper. Gör det helst utomhus. Tryck mallen mot papperet, antingen med handen eller med en pinne eller liknande. Spreja försiktigt, ungefär 30 centimeter från motivet. När färgen torkat tar du en penna och markerar det som inte ser bra ut. Därefter kan du fixa till detaljerna.

TRANSPORT

När stencilen är klar viker jag ihop den och tar den med mig. De allra flesta vill frakta den på ett sätt som gör att det syns så lite som möjligt. Bäst är då att använda en mapp med hårda sidor stora nog att hålla den, annars kan mallen fastna och gå sönder. Den lyxiga varianten köper du i en konstaffär. Annars kör du fulvarianten med papp från kartonger och lite silvertejp. Har du en liten mall kan du ha den i en pappkasse. En klassiker, som användes av anarkopunkarna Crass i London i början på 80-talet, är att göra en mall i botten på en papperspåse. Preparera påsen, placera den på rätt ställe, spraya och gå vidare. En del lär ha byggt in en ficka för sprejburken i påsen. Andra skär ut mallen i botten av en pizzakartong som de öppnar, målar och går vidare med. Jag har även hört talas om en kille som använder två lager kläder och har mallen mellan dem. Kan dock tänkas bli väldigt kletigt. Stora sprejmallar har alla tänkbara fördelar förutom att de är krångligare att transportera. Man kan vika eller dela upp mallen i A3 eller A2 och ha den i en mapp. Om den viks ihop innan den torkat kladdar den ihop och går sönder.

stencil_tejp
Du kan förbereda din mall så att det är enklare att snabbt få upp den. Ett sätt är att i förväg skära ut små områden där du kan sätta din tejp. Då sitter även innersidorna tajt. Bild snodd från Stencilrevolution.

MÅLA

måla_2

Sätt upp stencilen på ytan som ska målas med en bit gaffatejp. Den håller fast mallen när du sprejar med ena handen och använder den andra för trycka mallen mot ytan. Jag brukar riva loss några bitar tejp och sätta dem på tröjan eller på insidan av min jacka. Sedan är det enkelt att ta loss dem när jag ska börja jobba.

På med gummihandskar och ansiktsmask. Skaka sprejburken och spruta ganska snabbt på färg cirka 30 centimeter från motivet. Sprutar du för länge kommer det att kladda och börja rinna. Vi vill i regel undvika ”bleeding”, det vill säga: färgen börjar rinna. När du är klar väntar du ett par minuter med att ta ner mallen i det du frakta den i. Men det finns igen anledning att stå och hänga intill din blöta sprejmall, utan avlägsna dig från platsen så fort det bara går.

måla_4

Efter medias hetsjakt på graffitimålare under 90-talet så är många människor livrädda för allt som har med sprejburkar att göra. Och när de råkar i panik gör de konstiga saker, som att attackera dig för att du målar på en vägg, laglig eller olaglig. En handske kring sprejburken dämpar ljudet. En magnet i botten på burken gör att kulorna inte hörs. Jag tar alltid med mig fler caps än vad jag tänkt använda från början. Och jag har allt i en och samma påse som lätt går att göra sig av med om någon skulle komma på att jaga mig. En svart eller grön påse är svår att hitta för den som inte vet var den kastades.

måla_5

Ens första mall kan vara vettig att måla i lugn och ro. I många länder riskerar de som målar i det offentliga rummet att åka fast. Varför inte börja i en avlägsen tunnel, ett elskåp vid någon cykelväg eller på en container? När man väl kommit igång är det dags att leta efter mer intressanta ställen. Och en riktigt bra plats gör din stencil ännu snyggare.

måla_7

FÄRG

När det gäller färg har de flesta sina egna favoriter. Många använder Belton eller Montana. Jag tycker Montana Gold fungerar fint för sprejmallar i flera lager. Den torkar snabbt och täcker bra. Om du vill att färgen ska torka snabbt är det ”flat”, ”ultra flat” och ”satin”-färger som gäller. Med dem är det lättare att snabbt spreja på en andra färg. Vilken cap, munstycke till sprejburken, du gillar är individuellt, men ofta vill man ha feta caps med högt tryck för stora ytor och smalare, soft caps, med mindre tryck för mindre eller mer detaljerade ytor. Skinny caps, som många graffitimålare har till precisionsjobb, passar sällan för sprejmallar.

BONUS: SKYDD

Om du ska måla mycket, investera i en ansiktsmask. Och köp en som täcker både näsa och mun och som har ett filter som får bort gasen. På det sättet slipper dina hjärnceller dö i onödan och du riskerar inte att få sämre minne eller ont i huvudet. Vita engångsmasker med ett plastband runt är bättre än ingenting, men de filtrerar bara bort färgpartiklar och inte själva gasen. Måla inte inomhus om du ska stanna där och låt det du målat stå ute ett dygn innan du tar in det. Jag använder engångshandskar av gummi, den typ som tandläkare och städare har. Detta för att skydda händerna från den färg som lätt fastnar när du trycker sprejmallen mot underlaget du målar på. Händerna är det första stället färgen hamnar på av misstag på och de som målar illegalt vet att det är det första ställe polisen letar efter färg på. Därför kan det vara bra att ha flera par handskar med sig. Det kan även vara smart att ta med en liten flaska lacknafta och en trasa för att få bort fläckar.

FOTO: Första bilden Ivar Andersen, resten Hop Louie och JoAnn Kneedler.