Kopiatorn Dan Park
Etiketter:dan park, gatukonst, lund, malmö, rasismNär jag pluggade i Lund för ett antal år sen så lärde jag mig snabbt att sluta förvånas över de studentikosa tilltagen på nationerna. Det ena överträffade det andra, och det vanliga var att göra avbön i media när det sipprade ut. Grisfesten för män med strippor på bordet minns många diskussionerna kring än idag. Flera studentspex har endast manliga skådespelare av tradition, som spelar kvinnor. Precis som vita spelade svarta på film och teater förr eftersom svarta inte hade tillträde. Traditioner måste vara Lunds studentvärlds tunga ok. Nya generationer dras in soppan och lever loppan under några år i en skyddad värld, går liksom nästan tillbaka i sin mentala utveckling under studietiden, för att senare komma ut som högutbildade samhällsmedborgare några år senare och bli seriösa på sina nya jobb.
Nu senast är det Hallands nation som har haft fest på djungeltema, där svartmålade, vita studenter ”såldes” som slavar på auktion. ”Tramsigt” räcker inte för att sätta ord på den låga nivån. Ska det här vara humor? Jallow Momodou reagerade och anmälde det hela för hets mot folkgrupp. Jag förstår honom. Uppsåtet med slavhandeln var att ha roligt, men var det roligt? Vad är roligt med slavhandel?
Varje gång det kommer nyheter om hets mot folkgrupp så beger sig Dan Park till kopiatorn och klipper ihop några bilder med en förutsägbar och provocerande text. De ser nästan alltid likadana ut och det går oftast att gissa sig till i förväg vad Dan Park kommer att göra nästa gång. Nästan alla här i Malmö som känner till hans existens tror att han är en Hitlerälskande, judehatande nynazist eftersom ingen förstår hans humor. Studenttidningen Lundagård har fått tag i honom med anledning av att han klippt ihop en bild på Jallow Momodou som slav. ”Vari ligger humorn?” frågar de följdriktigt konstnären. ”Det är lustigt att man blir upprörd över en sådan grej. Jag vill driva med det. Det är bara några studenter som klär ut sig,” svarar Dan Park.
Dan Parks verk kan dessvärre bara förstås som ett försvarstal för studenterna. Konstnären har alltså ställt sig upp för de tramsiga, visserligen ouppsåtliga och numera ångerfulla studenterna. En slags hyllning av mobbarna, om man så vill. Men det är knappast synd om de där tramsiga, flamsiga studenterna. De behöver inget försvarstal.
Jag tror själv knappast att Dan Park är rasist, men det är symptomatiskt att han, som använder sig av kopieringsmaskin som sitt enda konstnärliga verktyg, också är en kontextuell kopieringsmaskin. Idétorkan är helt enkelt total, och det enda som (nuförtiden, ska sägas) verkar locka Dan Park att skapa någonting är när han hittar ett sätt att spä på rasism. Dan Park är nog inte rasist, även om ingen verkar kunna få ur honom ett tydligt svar i den frågan. Men det enda hans konst gör, om man nu vill se den som sådan, är att spä på mängden budskap om rasism och intolerans i stadsmiljön. Ironin torde gå de allra flesta förbi.
Jag säger inte att Dan Parks konst ska förbjudas eller att han ska lägga av. Men den som vill föra fram ett budskap har också ett ansvar, och det ansvaret kanske han skulle ägna åtminstone en liten tanke.
Och nästa gång någon vill uppmärksamma slavhandel föreslår jag att det görs i ljuset av det brott mot mänskligheten det faktiskt utgjorde, och fortfarande utgör. För även om en viss gatukonstnär tycker att det var länge sen och att man inte kan ”klamra sig fast vid gamla grejer hur länge som helst”, så pågår slavhandel i olika former medan du läser den här texten.



2011/04/20 klockan 21:50
Amen på den. Så fort jag läste om studentmupparnas trams så visste jag att rasisten, för rasist är han, Dan Park skulle haka på det. Patetiska idiotjävel.
[Rapportera kommentar]
2011/04/20 klockan 22:04
Jag tänkte direkt på Dan när jag läste denna artikel, men pallade inte med just då att forska vidare hur det låg till; http://kvp.expressen.se/nyheter/1.2409599/han-anmalde-rasistisk-fest-trakasseras
Tack Kolbjörn för klargörandet av hur det ligger till kring det.
Att sedan Dan Park förekommer i sammanhang som dessa: http://www.identitet.org/?page_id=22 gör ju att detta med ”stor humor” och att det bara skulle vara provokation hamnar lite på sniskan.
[Rapportera kommentar]
2011/04/21 klockan 8:01
Intressant läsning! Tack!
Håller med författaren
”Men den som vill föra fram ett budskap har också ett ansvar, och det ansvaret kanske han skulle ägna åtminstone en liten tanke.”
Väl skrivet!
[Rapportera kommentar]
2011/04/21 klockan 14:07
http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1448256/Konstnar-bakom-rasistisk-bild.html
[Rapportera kommentar]
2011/04/21 klockan 22:39
Ännu en artikel om Dan..
http://www.sydsvenskan.se/lund/article1448799/Provokator-gripen-for-rasistaffischer.html
[Rapportera kommentar]
2011/04/22 klockan 8:40
Vad fan är det frågan om?
Har ni sålt så mycket annonsplats att ni måste ”ta avstånd”?
Låt Dan Park skriva 3000 tecken till sitt försvar eller håll käften.
Man kan tycka vad fan man vill om Dan Park, men han sparkar inte neråt.
Kolbjörn däremot sätter sig på jävligt höga hästar. Tar avstånd. På en site för Gatukonst, där han har exklusivt utrymme.
Tönt. Nej, förresten, kulturborgarråd, det är vad du är. Andas.
Jag trodde hela grejen var att vi skulle uppskatta dem udda, hur jävligt obekvämt det än är.
Sök jobb som talskrivare på ungdomsförbunden istället. De gillar att copyrighta ”rätt” åsikter.
[Rapportera kommentar]
2011/04/22 klockan 8:54
Ordet gatukonst kan i mina ögon aldrig bli ett frikort för att uttrycka vad som helst, och det finns många värden jag är beredd att försvara innan jag försvarar gatukonsten. Den här sajten kan inte hylla alla tillmälen bara för att de görs i konstens namn, lika lite som en konsttidskrift ger högsta betyg till all konst. Dan Park besöker sidan regelbundet och kan kommentera om han önskar. Gatukonst.se har för övrigt inte annonser alls sedan ett bra tag.
[Rapportera kommentar]
2011/04/22 klockan 9:55
Word up Folke!
[Rapportera kommentar]
2011/04/22 klockan 10:45
Dan Park sparkar inte nedåt? Folke, nu har du rökt holk igen.
Dan Parks enda grej är ju att sparka nedåt, det är det enda han gör. Han är den mobbade som desperat försöker hitta nån annan på skolgården att mobba för då kan han intala sig själv att nu är åtminstone inte jag längst ner.
Klart att man inte måste älska allt som görs i offentligheten på en gatukonst-site. Speciellt inte om det är dåligt utförd rasistskit. Bra skrivet Kolbjörn!
[Rapportera kommentar]
2011/04/22 klockan 12:11
Inställningen att Dan Park sparkar nedåt är precis där de trångsynta nejsägarna slår fel – Dan Park säger exakt det man inte får säga och är därmed en jävligt intressant reflektion av samhället, eller snarare det samhälle som porträtteras i media.
Att han säger det man inte får säga betyder (håll i er nu, för här brukar ni ha svårt att hänga med) inte nödvändigtvis att han själv tycker det han säger.
I min mening tjänar det ett syfte i sig att yttra det förbjudna, detta politiska tourettes syndrom berättar långt mer om vårt samhälle än 99% av gatukonsten i övrigt. Att sedan Kolbjörn som många andra icke-fans av Dan Park oftast kommer från den småradikala vänsterkanten (som jag själv, ska tilläggas innan pajkastningen startar) tycker jag visar hur fokuset flyttas från Dan Parks verk och syfte och istället blir till politik.
Är ni så stela att ni inte som jag kan skratta högt åt hans ”Sverige Emokraterna – sluta mobba oss”?
[Rapportera kommentar]
2011/04/22 klockan 12:35
Hm, man får säga vad man vill (demokrati), men inte kritisera vem man vill (då är man trångsynt nejsägare). Ibland finns det ingen gräns för folks skitnödighet.
[Rapportera kommentar]
2011/04/22 klockan 12:48
Broder beväpnad: Jag skriver ju faktiskt just det, att jag inte är säker på om Dan Park tycker det han skriver eller om han bara ”provocerar”. Men också att det kvittar hur det står till med den saken när ironin går betraktaren förbi. Dan Park har själv gjort en sammanställning över sina pärlplattor, som alla är Naziinspirerade, på http://platfan.webs.com/ . Jag har sett ett flertal av dessa på stan, och har svårt att förstå hur oinvigda ska se dem och börja tänka att ”här är någon som vill skruva till argumenten ett varv extra på ett jävligt smart sätt, gud vad kul att någon vågar säga det man inte får säga”. Istället tänker nog de allra flesta att här har rasister varit ute och klistrat saker, inspirerade av gatukonst. För mig är de här pärlplattorna inte mer ironiska än när det stod BSS sprayat i tunneln på väg till skolan när jag gick i högstadiet i Jönköping i slutet av 80-talet. Men nu inser jag att det är fullt möjligt att det bara var en ”provokatör” den gången också och att BSS aldrig fanns på riktigt.
Tillägg: Om det är någon som vill fundera djupare kring Parks politiska åskådning och eventuella ironi, så har Tidningen Realisten, partiorgan på nätet för öppet nazistiska Svenskarnas parti, publicerat en egen intervju med Dan Park under förmiddagen. De har uppenbarligen inte heller förstått ironin, och dessutom har de fått honom att ställa upp på en intervju (om de inte bara hittar på, förstås)… Jag länkar inte till nazisajter så den får ni Googla om ni vill läsa den.
[Rapportera kommentar]
2011/04/23 klockan 21:38
Dan Park är mer än välkommen att ge sin version här, i 3000 tecken eller mer, så länge det inte innehåller något som kan klassas som hets mot folkgrupp eller bryter mot några andra svenska lagar. Det gäller *alla*, således – bara att skicka in. Några annonser har vi inte haft här på över ett år, och några som styr över vad vi tycker har vi inte heller. Visst, vi är lite vänstervridna, men det är ju ganska tydligt och något som vi knappas skäms över.
Vad det sedan gäller Dan Park och han verk så tänker jag i fortsättningen också publicera dem i den mån jag ser dem, har ork att fota dem och så vidare…, dock så är det fritt fram för de övriga som arbetar med gatukonst.se att låta bli – varje skribent här står själv för innehållet i de inlägg som denne publicerar (för tillfället).
Vad det gäller yttrandefrihet senare så är det absolut något att slå vakt om, det är en jävligt grundläggande del i den demokrati vi har här i landet och något som vi verkligen ska värna om. Men, man ska samtidigt också inte bara se det som en frihet, utan också som en skyldighet – man bör inte hålla käften om något man tycker är fel.
Samtidigt som det finns en mängd friheter finns det också en hel del skyldigheter man har och samtidigt en del värderingar man också bör ta i beaktning, fina ord som solidaritet, jämlikhet, rättvisa och så vidare. Bara för att man har en frihet att uttrycka sig innebär inte att man måste använda den i varje tänkbart sammanhang, det finns inget krav i denna frihet som säger att man måste ta bladet ur munnen vid varje tillfälle man har. Att folk faktiskt blir kränkta av det man säger har man skyldighet att ta hänsyn till, att få kritik likaså. Detta gäller även om man bedövar sin ångest med en trefemma från Lidl eller en glad trumpet.
Det finns ingen som helst skyldighet till att kränka, provocera, eller reta upp bara för att man kan. Att göra en karriär på detta innebär inte ens inom gatukonsten att man har någon slags rätt att bli populär utan man får faktiskt ta att man blir kritiserad då man bara sparkar neråt, bara sprider hat och förnedring och fula posters omkring sig. Det är samma spel överallt, kräks du i din grannes trädgård blir det jidder imorgon.
Du får tycka vad du tycker, jag får tycka vad jag tycker.
Kuken på er mina damer.
Glad påsk!
[Rapportera kommentar]
2011/04/24 klockan 20:13
”Dan Park säger exakt det man inte får säga och är därmed en jävligt intressant reflektion av samhället, eller snarare det samhälle som porträtteras i media.” – wattafack? det han säger har ju redan sagts och sägs hela tiden, media, samtal och internet är fullproppade av rasism och de smarta
snubbarna på hallands hade ju också redan sagt det.
yttrandefrihet i all ära, men det finns andra grundläggande rättigheter som är värda att värna om. som till exempel varje människas rätt att leva fritt från förtryck. och rasism, hur den än yttras, inkräktar jävligt fett på den rättigheten. det är så lustigt att just de som verkligen är emot ett demokratiskt samhälle (rasister tex) ska avnjuta demokratiska privilegier.
fittan på er mina herrar. stå upp mot rasism och alla andra jävla förtryck så att några andra än arga vita män också får nåt att skratta åt.
[Rapportera kommentar]
2011/04/24 klockan 20:33
Kolbjörn din fjant. Nu länkar du ju inte till nazisidor men berätta gärna var och när Svenskarnas parti gått ut som ett öppet nazistparti, förutom i din förpestade fantasi.
Vi förstår att din syn på gatukonst är att det är konst om man slickar makten och försöker få det att verka provokativt. Ungefär som svenska hiphopare som leker underground och egentligen bara upprepar sossarnas manifest i någon skum protest mot det samhälle som vi har, till stöd för det samhälle vi har.
Varför skulle inte Realisten för övrigt förstå ironin? Är det kanske du som har problem med läsförståelsen? Du lyckas ju läsa in att SvP kallar sig för nazister så jag gissar att det är så.
Att du tänker tanken att Realisten skulle hitta på intervjuer gör visserligen att man förstår var du får dina uppgifter ifrån, du hittar på dem. Pucko!
[Rapportera kommentar]
2011/04/25 klockan 10:14
Först Kränkt vinner, men det var ju inte sant för alla får ju inte statsbidrag och massiv uppbackning av etablerad media plus en liten slant av DO.
Kanske därför SvenskaMotståndsRörelsen bara gör små gulliga Swastikapärlplattor.
[Rapportera kommentar]
2011/04/25 klockan 10:46
Svenskarnas Parti som förut hette Nationalsocialistisk Front men tänkte att det kanske inte var så aktuellt längre 2010 att ha lantbrukargymnasiets nazikrigare marcherandes runt naziuniform och pappsköld. Sen bytte dom till Folkfronten (utan att ha läst på lite först: http://sv.wikipedia.org/wiki/Folkfront), ett namn dom fick byta efter att dom misslyckats med att registrera det, vilket ledde till att vår sida, vänstersidan, registrerade namnet och snodde det av dom. Hahahaha. Så ja, SvP är lika mycket nazister som NSF var.
Lite kuriosa: Björn Björqvist som det står om i expo-artikeln, försökte innan han blev nazist att gå med i AFA Stockholm. Han var då, precis som Dan Park (och Adolf Hitler) djurrättare. Han fick kalla handen av AFA och blev då övertygad nazist istället. Hm.
Bra försvarstal där Danpark. Argumenten eller vad man ska kalla det är fantastiska.
Har du tänkt på att samhället är höger, media är höger och ni rasister sitter i riksdagen nu? Det är alltså högervindar, rasism och sån skit som är politiskt korrekt nuförtiden, vi vänsterfolk är dom som är icke-PK.
http://expo.se/2010/val-2010-brottsbelastade-kandidater-i-svp_3252.html
[Rapportera kommentar]
2011/04/26 klockan 19:11
Det är så lätt att visa att man minsann kan sin historia och hejochhå vad jävla insiktsfull man är då.
Det är inte det som är grejen.
Jag skiter i om negrer (oj, där kom det) blir kränkta. Jag skiter i om tanter blir kränkta, jag skiter i om bögar blir kränkta, jag skiter i om 35-åriga fikatjocka morsor blir kränkta, jag skiter i om lilla Kolbjörn blir kränkt. Jag skiter i vad de blir kränkta av oxå. Det är totalt jävla ointressant. Människor blir kränkta av att de inte får gå tidigare från jobbet, vad fan. Faktum är att jag skiter i om Danpark blir kränkt oxå. För han kan nog hitta nåt han med.
Men att måla sin egen gloria genom att peka ut den som redan är mest föraktad, som du gjorde här, det är fan ynkligt och det stör mig. DET är att missbruka sin yttrandefrihet.
Sparka uppåt, kolbjörn. Om du törs.
Det är bara det det handlar om. Att du vann billiga poäng genom att sparka in vidöppna lagårdsdörrar. Rasismen och Danpark. Fy fa-an vad öppet mål. Var det värt att skriva ett indignerat inlägg om. Gubbe. Det enda som fattades var att du skulle ha namedroppat din jättetrevliga invandrarkompis som faktiskt inte är kriminell och har bjudit på skitgod kebab.
Jag vet nog fan vad nazisterna gjorde, (eller det VET jag ju faktiskt inte, men jag har läst samma böcker som alla andra) men de gjorde det inte mot mig eller dig eller våra jävla morsor, och det var inte jag eller du eller våra jävla morsor som gjorde det heller. Och ingen av oss var där. Så tagga ner.
Vad hände i Ryssland? I Kongo? I Kambodja? I Sierra Leone? I Biafra?
Jag skiter i det oxå. För det var inte du eller jag eller våra jävla morsor. Och det händer inte mindre igen för att du tar avstånd genom att peka ut en snubbe som loser.
Så jävla tufft att ta avstånd från nazismen. Hur många är de? 1000 stycken i hela landet? Ta avstånd från shurdas som hatar svennebögar. Om du törs. De är några fler nämligen.
Det var din idol som sålde bomberna som sprängde barnen i det där landet som du bara sett på TV. Sen knullade han småtjejer på bordell i vasastan, men försvarade sig med att strunt är strunt.
Jag tar avstånd från dig Kolbjörn. Och såna som dig och alla som håller med dig och alla som ”haft samröre” med dig nån gång. Jag är jävligt snabb att generalisera och bunta ihop när jag tar avstånd nämligen, och jag hatar er malliga självgodhet.
Inte en käft ska med.
[Rapportera kommentar]
2011/04/26 klockan 19:50
Jag kunde svarat på det där om det varit mödan värt, men det går inte att föra en idédebatt med någon som saknar ideologi.
En grej bara: Om det är någon som sparkar neråt så är det Hitler och hans fanclub.
[Rapportera kommentar]
2011/04/26 klockan 22:35
Hihi farsan Folke är så anti att han blir anti anti anti anti anti. Avant garde! Skriv en liten lapp om det här och sätt upp den Folke!
[Rapportera kommentar]
2011/04/27 klockan 8:01
Ska man tolka det här som att ”Farsan” blivit kränkt, eller hurdå?
[Rapportera kommentar]
2011/05/02 klockan 8:48
”Jag kunde svarat blöblöblö om det inte var för att du bryter mot de blöblöblö grundläggande etiska och outtalade regler som blöblöblö gäller vid verbala skärmsyttringar av dylikt slag blöblöblö mellan två käcka gossar skolade i den politiskt korrekta skygglappsretorik som blöblöblö format den samtalston som råder inom den intellektuellt förstoppade och demografiskt homogena akademiska världen blöblöblö, där jag för övrig vet att slänga mig med ord som sympomatiskt, idedebatt och dylikt…”
”Idedebatt”
För helvete. Det handlar inte om vems ideer som är bäst, Kolbjörn. Det handlar om att du sparkar neråt. Om normalt jävla hyfs. Idiot.
Nej, man ska tolka det som att farsan blir förbannad när muppar vinner pk-poäng på andras bekostnad.
Kränkt vet ni fan inte ens vad det är.
[Rapportera kommentar]
2011/05/02 klockan 10:57
Med risk för att upprepa sig: Kärnan i det jag har sagt är att den som vill föra fram ett budskap också har ett ansvar, samt att det inte är någon som borde förbjudas eller lägga av med sin verksamhet. Det är tydligen ohyfsat enligt ”Farsan”. Hans egna kommentarer här ovan uppfyller väl däremot hans egna krav på ”normalt jävla hyfs” eftersom han antagligen tycker att han sparkar uppåt när han klagar på mig.
Vore onekligen intressant med en diskussion om sakfrågan istället. Gatukonsten måste gå att problematisera, det borde också vara tillåtet att göra det – annars blir den sjukt ointressant.
[Rapportera kommentar]
2011/05/04 klockan 15:43
Nä, Kolbjörn, här ska vi inte ha någon debatt. Dan Park har nämligen diplomatisk immunitet. Kritiserar man något han gör så sparkar man neråt. Det är missbruk av yttrandefriheten. Bara Folke och Dan Park har yttrandefrihet.
För att citera: ”Det handlar inte om vems idéer som är bäst.” Så debatt, nej tack!
[Rapportera kommentar]
2011/05/08 klockan 9:23
shit det är väl lite skillnad på att ”sparka neråt” mot dan park genom att relativt sakligt kritisera honom, det tycker jag man har rätt att göra med judar eller vem som helst, men däremot att ”sparka neråt” genom att sätta upp jävla cyklon b-flaskor och extremt oreflekterat skända andra människor och deras historia är inte ok.
Om kolbjörn skulle fylla elskåpen i kvarteret där dan park bor med en bild på dan park i rullstol där det står typ ”dan park är cp” skulle jag tycka det var sjukt fel också. Det handlar inte bara om vem man kritiserar utan även hur man gör det.
[Rapportera kommentar]
2011/05/08 klockan 10:05
Kanske något för Dan Park att göra själv? Det måste ju vara det ultimata – att till och med bli kränkt av sig själv…
[Rapportera kommentar]
2011/05/10 klockan 11:38
Ja men som vit heterosexuell man utan någon sjukdom kan man ju aldrig kränkas.
[Rapportera kommentar]
2011/05/18 klockan 14:44
jag växte upp i umeå och mitt politiska medvetande formades på 90talet i symbios med dan parks affischer.
jag har alltid sett dom som ett jävligt roligt (och obehagligt) sätt att visa det sjuka i allt jävulskap i samhället som annars smyger förbi ganska omärkt bland löpsedlar och rubriker. ofta får hans grejer det att vända sig i magen på mig, men jag förstår ju bättre än att bli arg på affischen – jag blir ju arg på den händelse som är upphovet till affischen.
det kan ju bara vara nostalgi – men mitt förhållandevis starka vänsterengagemang och engagemang mot nynazism, fascism och nyliberalism idag har jag i alla fall delvis att tacka dan för.
[Rapportera kommentar]
2012/02/01 klockan 23:47
Dan Park är en fri oberoende konstnär som skiter i att gå mittfåran och ängsligt se sig om!Han utmanar sanningar och consensuslösningar! Han är en av de få konstnärer vi har i Malmö idag som vågar kommentera samtiden!dessutom har han en härlig humor
[Rapportera kommentar]