Stockholms Stad stoppar reklam från Riksteatern

Stockholms stads kulturpolitik fortsätter att i god demokratisk anda värna yttrandefriheten. Not. Pressmeddelande från Riksteatern:

Stockholms Stad har med hänvisning till stadens klotterpolicy stoppat Riksteaterns reklamkampanj för det internationella gatukonstkonventet Art of the Streets som äger rum på Södra Teatern 13-14 augusti. Reklamkampanjen som är utformad av flera av Sveriges främsta graffitikonstnärer var planerad att starta på Stockholms kulturtavlor nästa vecka och sitta uppe till och med evenemangshelgen. Riksteaterns syfte med kampanjen var att uppmärksamma det publika gatukonstevenemanget och att samtidigt, genom att köpa annonsplats, visa upp ny svensk graffiti på lagligt sätt.

Läs mer.

Uppdatering: DN skriver hyfsat balanserat om nyheten här och här. Men någon missförstår uppenbarligen vem det är som ”bestraffas kollektivt” i slutet av artikeln. /Kolbjörn