Lagliga vägar fungerar inte

Gatukonst.se kräver som första sajt i Sverige ett totalförbud mot lagliga vägar. Det bevisas gång på gång att de inte fungerar, utan hänger samman med annan kriminalitet, även grov. Polisens omfattande statistik talar sitt tydliga språk och går knappast att ifrågasätta.

När polisen gör razzior mot privatbilismen åker alltid några fast. Ibland många. Ofta handlar det om att de utsätter sina medtrafikanter för livsfarliga risker genom att köra för fort, eller genom att köra påverkad av alkohol eller droger.

– Det finns inte en chans att hinna med. Det passerar säkert tre-fyra stycken som kör för fort bara medan jag böjer mig ner och skriver, sa polisinspektör Lasse Lagerfors till Borås Tidning nu i sommar.

I polisens stora hastighetssatsning vecka 34 förra året rapporterades så många som 10 055 fortkörare.

– Det är för få som håller hastighetsgränserna. Det är speciellt viktigt att hålla gränserna utanför skolor där det finns oskyddade trafikanter, sa Jan Sandberg, vd för trafiksäkerhetsorganisationen NTF till SVT.

För ett par veckor sedan genomförde polisen i Hälsingland en satsning och kontrollerade totalt 778 fordon. 16 personer fick böter för fortkörning, men det delades också ut böter för andra trafikbrott. Bland de kontrollerade fordonen förekom grovt rattfylleri, olovlig körning, en stulen motorcykel och ett fall av kopparstöld, rapporterar nyhetssajten Hela Hälsingland.

Vid en kontroll i Västerås av ca 600 bilförare i april greps 21 för fortkörning.

– Kontrollerna gjordes för att få en bild av hur trafikanterna sköter sig en vanlig vardagskväll, sa Jörgen Bergfasth, chef för Trafikpolisen i Västmanland enligt ett pressmeddelande från polisen.

Tillfälligheter? Knappast. Det är bara att googla, så hittar ni massor av liknande exempel på hur riktade insatser ger resultat.

Folk dör och skadas i trafiken som ett direkt resultat av vårdslöshet. Trots att 2010 var ett rekordlågt år omkom 290 personer i Sverige i  trafikolyckor och ca 3 000 skadades allvarligt, enligt Trafikverkets statistik.

 

Jag tror de flesta läsare har fattat vad jag försöker säga. Men vi tar det för säkerhets skull i klarspråk ändå: Att 16 personer greps för klotter under en riktad polisinsats som särskilt spanade på folk som lämnade evenemanget Art of the Streets i Stockholm kan aldrig bli ett argument mot lagliga graffitiväggar. Jag har själv bil och skulle trots att jag inte använder den särskilt ofta bli milt sagt förnärmad om kommunen förbjöd mig att köra på grund av vad ett fåtal andra gjorde. Tyvärr hade det nog inte hjälpt att klaga – då hade jag bara fått höra att köra bil, det får jag tyvärr göra hemma.

En viktig skillnad mot graffiti, dock: Bilkörande är varken en fråga om yttrandefrihet eller konstnärlig frihet och skyddas alltså inte i grundlagen.