Skola får göra klotterreklam hos SL

Det privata Viktor Rydbergsgymnasiet har lanserat en kampanj för musikalen Rent som (av respekt för handlingen måhända) illustrerar nidbilden av broken windows-teorin något alldeles utmärkt. Svensk graffiti av bland andra Reson och Irok har använts och enligt obekräftade uppgifter är målningarna inkopierade från fotografier.

Enligt upgift är annonser för musikalen synliga i tunnelbanan som hängda annonser i fönstren. Annonsen har även synts på Stockholms stads kulturtavlor under veckorna 51, 52 och 1.

Mer om musikalen här. Annonsbyrån Lowe Brindfors ska visst ligga bakom annonsen, och i så fall är det inte första gången de flörtar med graffiti. Nedanstående rentav skadegörelsebetonade kampanj är ett av exemplen på deras hemsida, utförd på Hötorget mitt i Stockholm.

Nu undrar vi så klart om sådan här annonseringen är i linje med SL:s och Stockholms stads klotterpolicies? Eller var det nåt med att pengar pratar?