P183 ville inte sälja sin konst

1

Han har jämförts med Banksy men inte sålt för en spänn. I veckan avled den 29-årige ryske gatukonstnären P183, som såg gatukonsten som en dialog mellan människor och avskydde reklam.

Kristian Borg, kulturredaktör på Fria Tidningen, gästskriver för Gatukonst.se.

På Hus nummer 37, beläget i Moskvas historiska centrum, finns en lång vägg tillägnad den sovjetiske rocklegenden Victor Tsoi som avled 1990. Väggen är sedan dess täckt med graffiti och olika budskap och har blivit en av stadens informella mötesplatser. Det var här en blott 11-årig P183 upptäckte graffitin.

– När jag såg väggen med Tsoi och kände atmosfären där bestämde jag mig för att det här vill jag ägna mig åt, sa P183 i en lång intervju med den ryska tidningen Andy Warhol’s Interview förra året.

b1-2

Det som började med en krita blev sedermera sprejburk, stenciler, kartong, betong och jättelika installationer på väl valda platser. Ett av hans mest kända verk föreställer ett par stora glasögon, målade i snön på ett torg i Moskva. Den ena bågen utgörs av en lyktstolpe. P183 berättar för Andy Warhol’s Interview om platsens betydelse:

– Ibland är en plats inte värd att arbeta med, ibland ser du en urban plats som du behöver förvandla.

b6

P183 deltog i demonstrationerna mot Putin i samband med anklagelserna om valfusk 2011 och menade i den nämnda intervjun att protesterna mot Putin ”är det viktigaste konstprojektet just nu”. Han var alltså uppenbart politiskt intresserad och hans motiv hade ofta en samhällskritisk udd. Men han ville inte kalla sig politisk konstnär. För honom som för så många andra gatukonstnärer tycks det främst ha handlat om att skapa dialog – i hans fall dessutom i en omgivning där möjligheten att uttrycka sig fritt delvis är begränsad.

– Vårt samhälle har en mycket fragmenterad struktur. Jag tror att gatukonst kan vara en pendel mellan folket. Var och en kan uttrycka sina känslor och visa upp dem för alla runt omkring. Framför allt är det en dialog mellan människor i samhället, och dialog är viktigt.

b2

Han tänkte först jobba med reklam, men ansåg att reklamen skapar en falsk verklighet. P183 var utbildad designer men själva ordet lät smutsigt i hans öron, eftersom ”designern gör vad han blir tillsagd, medan konstnären gör det som kommer inifrån”. Vare sig konst eller liv skulle kommersialiseras. Han sålde aldrig något verk och menade att gatukonst inte kunde vara till salu.

b1-3Övertygelsen återspeglas i konsten. Ett verk föreställde en chokladkaka målad på en betongpanel. En kaka som inte kunde köpas.

– Vi får inte lära oss skillnaden mellan konsumtionsvaror och något verkligt. Men förhoppningsvis kommer folk lära sig skilja agnarna från vetet. Allt som hälls ut över oss i media är skit och oanständigt grov manipulation.

Hans bilder sprids nu på internet och får förnyad aktualitet. Intresset visar på gatukonstens sant gränslösa karaktär, med bildspråk som i bästa fall går över nationella, kulturella, politiska och religiösa gränser. Samtidigt kan man fråga sig om den stora uppmärksamheten från internationella medier efter P183:s död har mer att göra med att ytterligare höja värdet på Banksy än på ett verkligt intresse för konstformens inneboende möjligheter. Varför skulle annars en tidning som Business Insider uppmärksamma en anonym rysk gatukonstnärs död?

I västpressen kallades han just ”Rysslands Banksy” och för en ovan publik kanske hans estetik har vissa likheter med den omtalade brittens verk. Själv skydde P183 alla dylika jämförelser.

b1

– Jag är den jag är. Varför skulle jag behöva någon att härma? Dessutom är Banskys stil monopolistisk. Han förenklade gatukonsten. Numera är varje enkelt mönster, svart och vitt på en vägg, alltid förknippat med Banksy. Jag målar också alltid med svart och vitt, det fanns en period när jag inte hade råd med fler färger, och bara kunde måla med svart och vitt.

b1-1

Strax före sin död den 1 april gjorde P183 scenografin till rockmusikalen Todd på Teatralnoye Delo i Moskva. Regina Vartsan på teatern, som kände konstnären, säger till nyhetsbyrån AP att han var en ”ärlig och öppen person med en exceptionell talang och unik vision”. Han var alltid anonym men enligt engelskspråkiga Wikipedia hette han Pavel Pukhov och var född den 11 augusti 1983.

Kristian Borg

Kulturredaktör på Fria Tidningen

Stort tack till Per Leander för hjälp med översättningen från ryska. Alla P183-citat är från den ryska tidningen Andy Warhol’s Interview.

Alla fotografier är hämtade från P183:s hemsida. Ännu mer finns att hitta på Google här.

Övriga källor: Andy Warhol’s InterviewNTV, Wikipedia om Tsoi Wall och P183Business Insider.